E-commerce. Głupcze.

W tym artykule dowiesz się:

Co do tego, że e-commerce to przyszłość nikt nie ma wątpliwości. Jak wykorzystać e-commercowy boom? Co zrobić żeby podejść do nowego kanału sprzedaży w sposób najbardziej efektywny?

Jak wykorzystać potencjał e-commerce w swoim biznesie?

Pandemia jako e-koło zamachowe 
Pandemia Covid – 19 jest naturalnym punktem zwrotnym rozwoju e-commerce. Ważne by go dobrze wykorzystać.  Podobnie było w 2003 roku w Chinach, kiedy pokłosiem pandemii SARS były biznesowe narodziny serwisu Alibaba – kiedy to obroty jego kontrahentów wrosły czterokrotnie.
Według szacunków wartość rynku e-zakupów w Polsce w 2020 roku wyniesie 100 mld zł. Przed pandemią szacowano go na 70 mld zł – zatem w 2020 r. rynek e-commerce w Polsce odnotuje najwyższy wzrost od kilkunastu lat (prawie 26% r/r).
Liczba Polaków, którzy skorzystali z co najmniej jednej usługi internetowej, wzrosła od początku pandemii z 66% do aż 78%. To oznacza około 3,6 mln nowych użytkowników usług cyfrowych w kraju. Co ciekawe seniorzy, także ruszyli na e-zakupy – w tej grupie odnotowano największy wśród wszystkich grup wiekowych – 40% przyrost. Co to oznacza dla biznesu? Tylko to, że e-commerce nie jest niszowym punktem sprzedaży tylko dla młodych, ale masowym kanałem rozwoju biznesu. 

E-konsument, e-oczekiwania 
Zakupy online dla klientów stały się dziś substytutem normalności. Pandemia zminimalizowała wcześniejsze obawy, co nie oznacza, że je całkowicie zniosła. Z drugiej strony należy pamiętać, że wzrost aktywności przekłada się na nowe doświadczenia i oczekiwania klientów. Bardziej doświadczony klient, to klient mający większe oczekiwania tak w stosunku do produktu, jak i procesu jego zakupu.
To co kluczowe to ważne by wchodząc do e-commerce nie zapomnieć o podstawach i  nie pominąć takich kwestii customer experience jak:
1. e-doświadczenia
Klienci oczekują, że w e-commerce także będą mogli dokładnie obejrzeć produkt, poznać jego strukturę, przymierzyć itp. To jest w pewnym must have: VR, zdjęcia 360, czy wirtualne przymierzalnie są dziś oczekiwanym standardem.
2. Intuicyjność formularza 
Ważne by proces zamówienia był tak samo prosty i intuicyjny jak wyboru produktu. Formularz powinien być prosty w obsłudze, a oferowane metody płatności jak najszersze, by kupujący nie porzucił koszyka zakupowego w ostatniej chwili.
3. Dostawa i zwroty
30% internautów kieruje się w wyborze sklepu internetowego czytelną informacją o zwrotach i reklamacjach, 36% ankietowanych Polaków oczekuje dostawy następnego dnia po złożeniu zamówienia. Warto wziąć to pod uwagę i uczynić z tego swój atrybut proponując klientom wydłużony czas zwrotu i one-day deliver.

4. Bezpieczeństwo osobiste
Pandemia spowodowała, że jednym z driverów rozwoju e-commerce stało się bezpieczeństwo podczas zakupów, ważne by ten element podkreślać także w przypadku metod płatności, czy procesu samej dostawy.

Zwycięzcy pierwszej fali pandemii 
Pierwsza fala pandemii pozwoliła wygrać tym, którzy albo byli na nią gotowi, albo szybko zmieniali swoje podejście do biznesu. 
FMCG
W ciągu 10 dni od wybuchu pandemii sprzedaż chińskiego giganta JD.com w sektorze e‑grocery wzrosła o 215% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Źródło: https://global.jd.com/

W Polsce liczba zamówień przez internet w sklepach spożywczych wzrosła o 239 proc. w pierwszych dwóch tygodniach marca. Obecnie udział e‑commerce w sprzedaży FMCG w Polsce stanowi mniej więcej 1%, a prognozy uwzględniające aktualną dynamikę wzrostu mówią, że do 2022 roku może on wynieść nawet do 5%. Pandemia przyspieszyła ewidentnie wejście gigantów handlu tradycyjnego do e-commerce.

Źródło: https://media.biedronka.pl/

FASHION
W Grupie LPP, w czasie pandemii oprócz wprowadzenia ścisłej dyscypliny kosztowej, zdecydowano się na intensywny rozwój jedynego dostępnego w tym czasie kanału sprzedaży – przez internet. W kwietniu spółka uzyskała wzrost sprzedaży online o 270%, a dane za trzeci tydzień maja wskazywały poziom wzrostu 381% rok do roku. Dziś spółka deklaruje, że całkowicie zmieniła swoją strategię biznesową, 80% budżetu przeznaczając na rozwój kanałów e-commerce, kosztem punktów stacjonarnych.

 

Zostaw swój adres email by dostawać informację o nowych artykułach i materiałach.